Bella Dyreklinik behandler orm hos hund/kat

Hunde og katte kan huse mange forskellige typer af orm. De kan have en eller flere typer orm samtidigt.

Ormene lever af at snylte på deres vært – hunden eller katten. Smitten foregår enten ved at ormeæg eller ormelarver udskilles med afføringen, som derefter optages af et andet individ. Specielt ormeæg kan være meget robuste, og overleve i omgivelserne flere år. Det kan derfor være vanskeligt at komme parasitproblemer til livs i hundehold/kattehold med mange dyr.

I nogle tilfælde optages smitten gennem en mellemvært som f.eks. fugle, mus eller snegle. Andre ormelarver kan trænge igennem huden. Der findes også smitteruter i forstertilværelsen og gennem modermælken. Mennesker kan i sjældne tilfælde smittes via tæt kontakt med hund, kat eller afføring fra dyret.

Der behøver ikke være symptomer på orm – oftest er det killinger og hvalpe der udviser symptomer som eksempelvis:

• Kløe bagi
  • Synlige orm
  • Dårlig trivsel
  • Kedelig pels
  • Diarre, opkastninger
  • Forstoppelse
  • Udspilet bug
  • Hoste

Visse andre sygdomme kan dog have lignende symptombillede.

Hvordan stilles diagnosen?
Har du mistanke om orm hos din hund eller kat skal du kontakte dyrlægen. Vi vil derpå vurdere, om der er behov for en konsultation eller om vi har et indgående kendskab til katten eller hunden (som lovgivningen kræver) der gør, at vi kan udlevere behandlingen med det samme. Har vi aldrig set hunden eller katten i klinikken er det desværre ulovligt at udlevere ormemidler uden forudgående undersøgelse af dyret. Dette er for at forhindre fejlbehandlinger samt resistensudvikling.

Hvordan behandles orm?
Ormemidler er receptpligtig medicin, og kan derfor kun udleveres hos dyrlægen og kun hvis dyrlægen har undersøgt hunden eller katten for nyligt. Ved nye patienter eller ved atypiske sygehistorier, anbefaler vi en klinisk undersøgelse, da der kan være andre og alvorligere sygdomme med ovenstående symptombillede.

Har vi stillet en diagnose om orm har vi flere præparater at vælge imellem. Der findes både tabletter, pasta og miksturer. Nogle gange er det nødvendigt at genbehandle, men forløbet aftales altid med en dyrlæge.

Hvilke orm findes der?
Hos hvalpe og killinger er der typisk tale om spolorm og bændelorm. Smitterisiko til mennesker er primært ved kontakt med afføringen, men er sjælden ved god hygiejne. Symptomerne på disse er nogle af de ovenfor nævnte.

Fransk hjerteorm (Angiostrongylus vasorum) er en relativt nytilkommen orm, der smitter hunde via snegle. De voksne orm lever i højre side af hjertet samt i lungernes blodkar. Her kan den forårsage stor skade. Ligeledes kan den forårsage alvorlige blødningsforstyrrelser, med blødning i øjet, lunger, led eller centralnervesystemet. De hyppigste symptomer er dog hoste eller nedsat motionstolerance. Diagnosen stiller vi på Bella dyreklinik ved påvisning af larver i en 3 afføringsprøver fra hunden. Larverne er mikroskopiske og kan derfor ikke ses med det blotte øje. Man kan også tage en blodprøve, hvor man påviser om der er infektion med det samme.

Du kan læse mere om Fransk hjerteorm her