Neutralisation af katte

Bella Dyrekliniks anbefalinger

Hvorfor skal katten neutraliseres?
På Bella Dyreklinik anbefaler vi at katte, der ikke skal avles på, bliver neutraliseret. Dette er at foretrække fremfor eksempelvis p-piller, som på længere sigt kan påføre katten bivirkninger såsom livmoderbetændelse og kræft i mælkekirtlerne. Uden sterilisation af hunkatten vil den regelmæssigt komme i løbetid og dermed søge parring, hvilket kan resultere i uønskede killinger eller voldsom adfærd. Hankatten kan være mere indblandet i slagsmål med risiko for bylder og infektioner samt udvise uønsket urinmarkeringsadfærd.

Hvornår bør de neutraliseres?
Normal vil man neutralisere kattene omkring 4-6 måneders alderen, idet de bliver kønsmodne omkring 6 måneders alderen. Det kan dog sagtens gøres senere i livet. Vi anbefaler at kattene vejer mindst 2 kg ved neutralisering. Dette gør bedøvelsen mere sikker og ofte vil de også først her være store nok til at kunne blive øremærket, som ofte udføres med det samme.

Hvordan foregår operationen?
Katten undersøges og der lyttes på hjerte og lunger inden den bedøves. Selve indgrebet foretages i fuld bedøvelse og under sterile og overvågede forhold. Ved hunkattene fjerner vi æggestokkene via et lille snit i bugvæggen. Derefter syes det sammen med sting under huden, så der som oftest ikke vil være nogen sting at fjerne eller til at genere katten. Det er kun i sjældne tilfælde nødvendigt med en krave.

På hankattene lægges et snit i pungen i hver sin side, hvorigennem testiklerne fjernes. Der syes ikke og vil derfor heller ikke her være behov for at fjerne sting.

Smertebehandling både under og efter indgrebet sørger for, at kattene hurtigt er friske igen. Hos Bella Dyreklinik får du udleveret smertetstillende tabletter til behandling af katten i 4 dage efter operationen.

Vi laver selvfølgelig gerne en gratis kontrol af operationssåret, såfremt du skulle være i tvivl om det er normalt helingsforløb. Har vi valgt at sy, så der er tråde der skal fjernes, er dette naturligvis også med i prisen!