Urinvejsproblemer hos katte

Vi behandler ofte katte med urinvejslidelser

Urinvejene omfatter de øvre urinveje; nyrerne og urinlederne fra nyren til blæren samt nedre urinveje; blæren og urinlederen fra blæren og til de ydre kønsorganer. Sygdomme i urinvejen omfatter både akut og kronisk sygdom i nyrerne samt blærebetændelse og urinvejskrystaller eller stendannelser.

Symptomer på sygdomme i øvre urinveje/Nyresygdomme
Nyrelidelser hos katte omfatter blandt andet tilstande som eksempelvis pyelonefritis (nyrebækkenbetændelse), nyresten, akut nyresvigt og kronisk nyresvigt. Symptomer på sygdom i nyrerne kan være øget drikkelyst og urinering, opkast, vægttab, nedsat appetit, træthed, feber og andet. Dyrlægen stiller typisk diagnose ved urinundersøgelse i kombination med ultralydsscanning af urinvejene samt blodprøver. Behandlingen afhænger af den endelige diagnose, men kan være væskebehandling, antibiotikum, smertebehandling samt fodring med nyreskånediæt og anden medicin. Kronisk nyresvigt er en uhelbredelig tilstand, men med behandling og regelmæssig kontrol kan kattenes livskvalitet og levetid som regel forbedres. Bella Dyreklinik har nyrediæter i følgende mærker : Royal Canin, Hills Prescription diet samt Dechras Specific.

Symptomer på sygdomme i nedre urinveje
På Bella dyreklinik møder vi ofte katte, der har problemer med de nedre urinveje. Ejere oplever symptomer som at katten urinerer hyppigere og evt. ved siden af bakken/i senge og andre uhensigtsmæssige steder. Den virker måske utilpas, kan kaste op, have nedsat appetit, virke sløv eller have svært ved at komme af med urin eller have blod i urinen.

Hvad er årsagen? (FLUTD)
Problemerne skyldes i sjældne tilfælde en decideret blærebetændelse, hvor vi kan påvise bakterier i en urinprøve. Oftere er der dog tale om en irritationstilstand i nedre urinveje som også kaldes for FUS (feline urological syndrom)/FLUTD (feline lower urinary tract disease)/ideopatisk cystitis.

En konstant irritation af blærevæggen kan medføre blødninger og afstødning af celler i urinen. De afstødte celler kan danne en hel prop, som sætter sig fast i urinrøret. I mange tilfælde kan der også påvises krystaller i kattens urin. Krystallerne virker stærkt irriterende på blærevæg og urinrør og kan tilstoppe urinrøret. Hankatte er på grund af deres lange smalle urinrør særligt udsatte. Tilstopningen bevirker, at katten ikke er i stand til at tisse, og det kan føre til en smertefuld og potentielt livstruende tilstand med urinophobning i blæren, og ødelæggelse af nyrerne. Krystaller ses nogle gange som symptom på større blæresten/nyresten. Dyrlægen vil stille diagnose på baggrund af forhistorien, den kliniske undersøgelse og urinprøve eventuelt suppleret med ultralydsscanning og røntgen.

Hvordan behandles FLUTD?
Behandlingen af FLUTD vil typisk være smertebehandling, eventuelt antibiotikum hvis der ses bakterier, specialfoder samt i alvorlige tilfælde indlæggelse med blandt andet ilæggelse af urinkateter og væskebehandling.

Hvorfor får nogle katte FLUTD?
Urinvejsproblemer kan være et enkeltstående tilfælde,men desværre ser vi ofte et tilbagevendende problem hos den samme kat. Undersøgelser viser, at der er flere faktorer der spiller ind i forhold til udviklingen af nedre urinvejslidelser hos kat. Arvelig disponering, urinens surhedsgrad, mængden af især magnesium og fostat i foderet, kattens væskeindtag, overvægt og manglende motion er således af betydning.

Forebyggelse af nedre urinvejsproblemer
Urinvejskrystaller og -sten kan blandt andet forebygges ved at give katten et kvalitetsfoder, som modvirker dannelsen af urinvejssten. Bella Dyreklinik anbefaler for eksempel Prescription Diet c/d, Royal Canin Urinary eller Specific FCD. Desuden skal katten altid have adgang til rigeligt rent vand og en ren kattebakke. Har du flere katte anbefaler vi at de har hver deres bakke.