Katte hos Bella Dyreklinik

Når din kat skal til dyrlægen

Når din kat skal til dyrlægen, anbefaler vi altid, at du transporterer den i en kattetransportkasse. Hvis du har flere katte bør de have hver deres transportkasse. Hav et tæppe eller andet skridsikkert underlag i bunden af kassen + et tæppe til at have henover.

Vi ved godt, at det for mange kan være en udfordring at få sin kat ind i transportkassen. Læs gode råd om dette her

Her i vores venteværelse vil vi gerne, at du stiller transportkassen op i højden, og så langt væk fra hunde som muligt.

• Vi anbefaler, at din kat kommer til et sundhedstjek en gang årligt. Læs mere om, hvad vi tjekker her. Er din kat senior, kan du læse yderlige om seniorer her
  • Katte, som kommer ud, bør vaccineres årligt for at være beskyttede imod kattesyge og katteinfluenza. Katte, som slet ikke kommer udenfor eller i kontakt med andre katte kan klare sig med vaccination hvert 3. år
  • Langt de fleste katte bliver neutraliserede (kastration eller sterilisation) i en ung alder. Læs mere om emnet her
  • Øretatovering eller chipmærkning af din kat, samt oprettelse i et register er din sikkerhed for, at du kan finde sammen med din kat igen, hvis den skulle blive væk
  • Hvis din kat kommer udenfor, anbefaler vi også, at den behandles forbyggende imod flåter og lopper. Indekatte kan også godt få loppper idet loppeæg kan overleve i op til 2 år, læs gerne mere om lopper her
  • Killinger skal som regel behandles imod indvoldsorm, og katte som jager kan ligeledes bliver smittet via deres byttedyr. Læs mere om emnet her
  • Vi anbefaler, at du tegner en sundhedsforsikring på din kat, således, at du har større økonomisk frihed, hvis den skulle bliver syg eller komme til skade – ikke mindst udenfor normal åbningstid
  • Op imod 90 % af alle katte får i løbet af deres levetid behov for tandbehandling, som vi også udfører her på klinikken. Den bedste måde du kan passe på din kats tænder på, er ved at børste dem dagligt. Læs gerne mere om tænder samt tandsygdomme og tandbørstning her

Hvis din kat bliver syg, står vi naturligvis også klar til at hjælpe. Vi er en moderne klinik, som benytter både ultralyd, røntgen og tandrøntgen, når dette er nødvendigt. Derudover har vi vores eget laboratorium, hvor vi undersøger blod- urin- og fæcesprøver, ligesom vi mikroskoperer øresvabre og celleprøver. Hvis der er behov for knapt så almindelige prøver, bliver disse hentet med kurer, så de når det eksterne laboratorium, som vi samarbejder med samme dag.

Hvis din kat skal opereres, laver vi langt de fleste operationer her på klinikken; eksempelvis kastration/sterilisation, kejsersnit, fjernelse af knuder, operationer i tarmkanalen og blære, amputation af tå eller hale. Komplicerede led- og knogleoperationer henviser vi til dyrlæger med ekspertise på dette område. Du kan læse mere om narkose her.

Vi har skrevet artikler om nogle af de mere almindelige sygdomme hos katte, og du kan læse mere om disse ved at klikke på navnet:

Til katte forhandler vi:

• Fodermærkerne Royal Canin, Hills, Specific og VetPro
  • Feliway diffusor og spray
  • Tandbørster med skaft og som fingertutter samt bucacat og klorhexidin mundgel
  • Efficleanserien til desinfektion af sår
  • Kosttilskud til diarre: Zoolac, enteromikro, diatabs
  • Ledsmørende kosttilskud: Canosan og arthroflex
  • Angstdæmpende kosttilskud: Kalm og Aptus relax
  • Kattemalt
  • Katkor til opsamling af urinprøver
  • Seler, halsbånde, børster, kloklippere, termometre
  • Legetøj: snackbolde, bolde og drillepinde
  • Sundhedsordning: VetPlan Basis og VetPlan Udvidet

Netdyredoktors nyhedsbrev Vi er en del af VetFamily, som står bag Netdyredoktor. Få nyheder om kæledyrs sundhed, symptomer og behandling.